Verschenen in Toolkit Onderwijsmanagement 2002, katern 9
De afgelopen jaren heeft het onderwijs te maken gekregen met tal van veranderingen, zoals schaalvergroting en fusie, invoering van het Studiehuis, invoering van de normjaartaak en veranderingen in de leerlingpopulatie. In sommige scholen hebben die veranderingen geleid tot demotivatie, in andere scholen is juist een opleving te zien van gemeenschappelijke waarden, zin in het werk en vitaliteit. Het is mijn stellige overtuiging dat dit verschil in inspiratie iets te maken heeft met het leiderschap in de school. Is de schoolleider in staat om de mensen te bewegen, docenten aan te spreken op hun idealen en om energie te genereren in de organisatie?
Dit artikel gaat over inspirerend leiderschap in een schoolorganisatie. Hoe breng je mensen eigenlijk van binnenuit in beweging? Waaraan herken je inspirerende schoolleiders? Wat voor mensen zijn dat en wat doen zij? Waarin onderscheiden zij zich van charismatische leiders? Worden ze zo geboren of hebben ze een ontwikkeling doorgemaakt tot wat ze nu zijn? Is het iets dat je kunt leren? En is het de moeite waard om te streven naar inspirerend schoolleiderschap?