Het is een spannende tijd. In organisaties is veel gaande. Het oude paradigma van control & command maakt plaats voor nieuwe vormen van samenwerken en beslissen. Het accent komt meer te liggen bij passie in het uitvoerend werk. Leiderschap en ondernemerschap zijn door de hele organisatie heen nodig. Nieuwe organisatievormen zijn langzaam aan het ontstaan. Bij alle nieuwe vormen zien we de volgende vijf principes steeds terugkomen:
1. Community
In plaats van strikte afdelingen ontstaan dynamische gemeenschappen met een grote flexibiliteit. Men verbindt zich op een concreet thema, dat voortkomt uit interesse of passie. Er is sprake van een wisselende verbondenheid, als het thema niet meer relevant is, of een doel gerealiseerd, verbreken leden hun verbondenheid.
2. Gelijkwaardigheid
Relaties en contacten zijn horizontaal en gelijkwaardig. In plaats van management dat informatie zendt gaat het steeds vaker om tweerichtingsverkeer (dialoog) binnen de organisatie. Leidinggevenden kunnen geen gedrag afdwingen door hun hiërarchische positie en moeten medewerkers engageren door hun geloofwaardigheid en bijdrage aan de community.
3. Open communicatie
Organisaties zijn transparant over hun producten en bereid om feedback te ontvangen van hun klanten. Ze stellen zich open voor zowel lof als kritiek. Medewerkers beschikken over relevante bedrijfsinformatie om hun klanten optimaal te bedienen.
4. Co-creatie
Productontwikkeling vindt steeds vaker plaats in samenspraak met de gebruikers. In plaats van een concreet product voor te leggen, vraagt de organisatie het publiek om mee te denken over oplossingen. Medewerkers nemen zelf beslissingen over relevante zaken en creëren samen met klanten nieuwe aanpakken.
5. Kennis delen
Technologie maakt het mogelijk om expertise uit te wisselen met mensen op verschillende locaties. Bijvoorbeeld via een wiki, een gemeenschappelijke website waar alle betrokkenen rechtsreeks inhoud kunnen wijzigen en toevoegen en op die manier een collectieve databank kunnen bouwen.